Feedback?
Christian Versloot
Christian Versloot
20 mei 2019 20:13

De afgelopen weken hebben jullie ons regelmatig laten weten dat onze weerkaarten niet goed werkten. Zowel de kaarten als de tabel werkten niet bij. We konden de tabel al vrij gauw weer werkend krijgen, maar met de kaarten duurde het langer.

In deze blog willen we jullie laten weten dat allereerst… de weerkaarten weer werken! Ten tweede willen we jullie ook een kijkje achter de schermen geven om te begrijpen waarom een en ander zo lang duurde.

Omslagfoto: Maurice Hamming

Wat was er aan de hand?

Na een grondige inspectie vanavond bleek de oorzaak te liggen aan het feit dat weerstations uit Caraïbisch Nederland zijn toegevoegd aan de dataset die we gebruiken. Het gevolg daarvan is dat het zogeheten ‘interpoleren’, het schatten van de temperaturen in Nederland op de kaart op basis van het beperkte aantal metingen dat beschikbaar is, niet meer over Nederland gebeurde. Nee, onze code probeerde op basis van de Nederlandse meting een interpolatie te maken van de temperatuur op het hele stuk aarde tussen het Nederlandse vasteland en de Caraïbische gebieden.

…tja, en dat wil natuurlijk niet: doordat dit vlak vele malen groter was dan het vlak rondom Nederland, ontstonden er geheugenproblemen. De keuze was simpel: of de weerkaarten uit, of de server lag plat. Helaas hebben we daarom voor enige tijd moeten besluiten om de weerkaarten uit te zetten.

Gelukkig werken ze inmiddels weer bij.

Rare tweets

Hetzelfde effect verklaart de rare tweet-alerts die op basis van de weergegevens worden verzonden op het moment dat bepaalde drempelwaarden worden overschreden:

… dit klopte meteorologisch gezien wel. In de Caraïben was het dertig plus. Maar hier op het vasteland echter niet.

Waarom duurde het zo lang?

Dan de volgende vraag. Het heeft toch een behoorlijke periode geduurd voordat we deze problemen hebben kunnen oplossen. En dat is naar, dat vonden wij ook. Bedankt aan iedereen voor het inzenden van de vele meldingen omtrent dit probleem. We hebben jullie niet genegeerd, en willen kort uit de doeken doen waardoor het komt.

Bliksemdetectie.nl is een website die wordt gedraaid door vrijwilligers. Mensen die als hobby achter onweersbuien aanrijden om ze te fotograferen en er een verslag van te maken voor onze website. Maar een aantal van onze mensen is ook hard in de weer met techniek en de zogeheten informatietechnologie (IT). We zijn stiekem al heel ver met een grote verrassing, maar lopen misschien wel nog harder tegen het grootste probleem aan van onze hobby: tijd… want naast onze hobby hebben we ook allemaal onze dagelijkse werkzaamheden. En zijn we mensen, waardoor we ook wel eens moe thuiskomen van ons werk waarna we denken … Bliksemdetectie, nee – vanavond niet. Ook al werkt het niet en vinden we dat vreselijk, het is wel belangrijk dat ons team ook aan zichzelf denkt.

Helaas is er doordat we een relatief kleine website zijn onvoldoende geld voor het betaald tijd laten vrij maken door één van onze teamleden.

Ter illustratie: bovendien kost het vinden van deze bug letterlijk een heel aantal uren (!) Terwijl er niets is veranderd in de code, gaat het wel fout, en het gaat dan om zoeken naar een speld in een hooiberg. Maar het is gelukt, en daar zijn we trots op. Dank aan het technische team voor het doorzettingsvermogen, de teamleden voor het melden en antwoorden op onze bezoekers en last but zeker not least onze bezoekers voor de oplettendheid.

Oh ja… onze app

Nog zo’n puntje is inderdaad onze app. Die op iOS loopt al behoorlijk lang achter en in onze Android-app werkt de kaart niet meer. Daar zijn we van op de hoogte, maar ook bij een app geldt: het kost vaak een enorme hoeveelheid tijd om een klein ding te repareren.

In het geval van de kaart die niet meer werkt gaat het om de ontplofte tarieven voor het gebruik van de kaartdienst van Google, die we in onze app gebruiken. Het is schreeuwend duur geworden om jullie simpelweg een kaart te serveren. Met pijn in het hart hebben we moeten besluiten om die uit te zetten.

Sterker nog: met pijn in het hart denken we eraan om de hele app uit de lucht te halen. Het kost veel tijd en moeite om hem actief bij te houden, terwijl de ‘opbrengsten’ t.o.v. de andere kosten en opbrengsten van de website gering zijn. Het heeft al met al dan relatief weinig zin om de app in te lucht te houden.

Maar daar zijn we nog niet over uit. We zijn op dit moment vooral blij dat een belangrijk deel van de website, dat werd gewaardeerd door onze bezoekers, weer goed werkt. En nu …. tijd voor onweer!

Christian Versloot

Christian Versloot

Christian is sinds 2004 met het weer bezig. Hij is in het bijzonder gefascineerd door onweer en rijdt in de zomermaanden met het team van Bliksemdetectie stad en land af om de mooiste buien te onderscheppen.