Vliegtuig Malta door wind in gebouw geblazen

Christian Versloot • vrijdag 29 december 2017

Een opmerkelijk bericht vanaf Malta: een vliegtuig heeft zich daar in een gebouw geboord nadat het door harde wind van zijn parkeerplaats werd geblazen. Het incident gebeurde op het internationale vliegveld in de hoofdstad Valletta.

Er was niemand aan boord toen het toestel in beweging kwam en ook op de grond is er niemand gewond geraakt.

Het vliegveld bevestigt dat het toestel geparkeerd stond op apron 4 en dat het onbekend is hoe het toestel los is geraakt. Het werkt daarom mee met het reeds gestarte onderzoek.

Tekst gaat verder onder de foto.

 

Weermeldingen vliegveld

We zijn echter Bliksemdetectie dus zijn we het aan onszelf verplicht om iets verder in de situatie te duiken 🙂 Dit zijn de zogeheten METAR-weermeldingen van het vliegveld in de buurt van Malta:

ARCHIVED METAR OF: 20171227 // FROM: 17 TO: 23  UTC
AIRPORTS REQUESTED: LMML

LMML 271715Z 24017G29KT 200V260 9999 FEW025 15/09 Q1009 NOSIG
LMML 271745Z 23016G26KT 9999 FEW025 15/09 Q1009 NOSIG
LMML 271815Z 23016G27KT 9999 -RA FEW025 15/09 Q1009 NOSIG
LMML 271845Z 23017G33KT 200V260 9999 -RA FEW021 14/10 Q1009 NOSIG
LMML 271915Z 23017G27KT 200V260 9999 -RA FEW021 SCT039 14/10 Q1009 TEMPO 8000 RA
LMML 271945Z 25017G28KT 220V300 9999 -RA FEW021 SCT038 BKN010 15/10 Q1008 TEMPO 8000 RA
LMML 272015Z 25022G35KT 9999 -RA FEW027 SCT044 14/09 Q1008 TEMPO 8000 RA
LMML 272045Z 24020G32KT 9999 -RA FEW027 SCT044 14/10 Q1008 NOSIG
LMML 272115Z 24016KT 190V260 9999 -RA FEW020 SCT047 14/10 Q1008 NOSIG
LMML 272145Z 25015KT 220V280 8000 RA FEW018 BKN025 14/10 Q1008 BECMG 9999 NSW
LMML 272215Z 25018G29KT 9999 -RA FEW018 SCT033 14/10 Q1007 RERA TEMPO 8000 RA
LMML 272245Z 25020G30KT 8000 RA FEW017 SCT033 14/11 Q1007 TEMPO 9999 NSW
LMML 272315Z 24013G23KT 9999 -RA FEW017 BKN028 13/12 Q1007 RERA NOSIG
LMML 272345Z 26017G29KT 230V290 9999 -RA FEW018 BKN033 14/10 Q1006 RERA TEMPO 8000 RA

Iedere regel is een METAR-melding; we selecteren ze vanaf 18.15 uur tot en met 0.45 uur. Dat moet voldoende tijdsruimte zijn om het incident te bestuderen. Het tweede element toont de datum en tijd: 27 (december) 1715 (Z van Zulu, dus UTC-uur, Engelse tijd). Het is belangrijk om te snappen dat tijdens de wintertijd 0 UTC betekent dat het hier in Nederland 1:00 uur is.

Hoe je een METAR verder kunt interpreteren vind je hier, maar om dit vliegtuigincident te bestuderen hebben we voldoende aan het derde element – het element dat eindigt op ‘KT’. Dat toont de windrichting, -snelheid en -windstoten op het moment van rapporteren. De eerste drie getallen tonen de windrichting in graden; daarna zien we de gemiddelde windsnelheden – en tot slot, achter de G, de kracht van de windstoten. Allemaal gemeten in knopen – KTs.

Nu we weten hoe we de METARs moeten interpreteren kunnen we kijken naar de weersituatie ter plaatse 🙂 Knopen vertaald naar kilometers per uur en geplot in een grafiek geeft het volgende, veel beter leesbare, resultaat:

 

Te zien is dat de gemiddelde tienminutensnelheid grofweg tussen de 20 en 40 kilometer per uur lag; het gaat dan om windkracht 4 tot 6. Redelijke wind dus, maar niets extreems. Dat geldt ook voor de windstoten: de piekvlaag ligt ergens rond 65 kilometer per uur. Dat is niet heel bijzonder veel; in Nederland worden regelmatig waarschuwingen uitgegeven voor windstoten tot 85 km/uur.

En dan gebeuren dit soort ongelukken ook niet.

Er zijn namelijk meerdere manieren om een vliegtuig vast te zetten. Een toestel kan in zogeheten wheel chocks zijn geplaatst aangevuld met de ‘parkeerrem’, de parking brake. Bij harde windstoten kan een vliegtuig soms aanvullend met kabels worden vastgezet, volgens Bliksemdetectie-teamlid en vliegtuigspotter Sipke Broekstra. Dat zou volgens de eigenaar van het beschadigde pand ook zijn gebeurd, meldt Global News. Door een onbekende oorzaak is het toestel echter losgeraakt. Of het om een technisch mankement of een menselijke fout gaat is niet bekend.

We zijn dus erg benieuwd naar de resultaten van het onderzoek! 😉

Bedankt voor het delen

Discussieer mee!

Wat vind je van dit artikel? Ben je het met ons eens? Hoe kunnen we het de volgende keer beter doen?