Vrijdagochtend zware windstoten in het noorden en rondom het IJsselmeer
Sipke Broekstra
Sipke Broekstra
3 augustus 2018 20:49

Welke voertuigen worden door stormchasers gebruikt? Die vraag kregen we van een van de bezoekers van Bliksemdetectie.nl. Dat is best een leuke vraag, omdat het hier in Nederland eigenlijk gewoon allemaal “normale” auto’s zijn. In Amerika heb je een aantal tornadojagers die wel in speciaal uitgeruste auto’s rijden. Dat is hier in Nederland, en eigenlijk in geheel Europa niet nodig. We gaan een aantal stormchasers van Bliksemdetectie.nl vragen welke auto ze hebben, en of ze er enige modificaties in hebben voor het stormchasen.

Marcel van Norden rijdt in een Citroën Cactus. “Het is een (bedrijfs)lease auto, echt stormchasen doe ik hier niet mee omdat je er wat voorzichtiger mee moet zijn” , aldus Marcel. “Toen ik nog in mijn privé-auto, een Citroën C5, achter de buien aan zat, maakte het me niet uit of het een poffertjespan werd of niet”. Modificaties voor het chasen heeft hij niet echt. “Ik heb niet echt een idee waarom ik deze auto rij, maar het is goedkoper en je krijgt relatief veel auto voor weinig bijtelling”. Marcel denkt heel erg na tijdens het stormchasen: “Anderen wachten vaak de voorkant van de bui op, en gaan daarna in hun auto schuilen. Ik ben meestal strategisch aan het denken tijdens het chasen, ik zoek de “veilige” kant van een bui waar ik wel mooie foto’s kan maken.

Melle van der Werff rijdt (de van de livestreams bekende rode) Peugeot 206. “Hiervoor heb ik 11 jaar een Peugeot 307 gehad. Toen die teveel kostte, na een APK-keuring heb ik voor de 206 gekozen.” Qua modificaties heeft Melle veel tools in zijn auto. “Een navigatie, dashcam, telefoon (op telefoonhouder) en als Maurice mee rijdt een tweede telefoon en vaak ook een laptop. Genoeg aansluitingen voor stroom is dus ook een must.” Ook maakt Melle gebruik van communicatiemiddelen. Zo kan hij contact houden met eventueel een andere chaser van het team die ook onderweg is. Op de vraag wat zijn ideale stormchase auto zou zijn, gaf Melle een heel mooi antwoord: “Je past je auto aan, aan wat je nodig hebt vind ik. Ik vind mijn auto mooi, en de rest bouw je er in. Zo wordt je auto vanzelf ideaal.”

Rick van der Burg rijdt (nu nog) Ford Ka. “Ik ben Ford Ka gaan rijden omdat een goede studentenauto was, enigszins zuinig en kost niet teveel per maand. Nu wil ik een auto met wat meer luxe en ruimte. Ik ben nogal lang, dus na een paar uur opgevouwen in de auto ben je wel aardig moe.” Rick ruilt zijn Ford Ka binnenkort in voor een Ford Fiesta. Ook hij heeft een aantal tools mee in de auto tijdens het chasen: “Ik neem altijd een telefoon mee, ik heb onbeperkt internet dus laat mijn tablet vaak verbinden met een hotspot vanaf mijn telefoon. Een laptop heb ik wel eens mee als het een lange chase gaat worden. Meer past niet in mijn huidige auto.” Want naast het benodigde chase apparatuur, hebben de chasers ook nog allemaal een camera met statief mee. “Als ik de Fiesta heb, wil ik nog een Gopro mounted op het dak zodat ik ook 360° video’s kan maken. Ook wil ik een wat grotere iPad, zodat de laptop niet meer mee hoeft. “De ideale chase auto van Rick begint al een beetje op het laatste stuk van het artikel te lijken: “Ik zou wel zo’n Jeep willen met allemaal meetinstrumenten op het dak. Daarmee kan ik dan vlak voor of in de bui de temperatuur, wind en luchtdruk meten. Die waardes kunnen erg interessant zijn!”

Er is dus eigenlijk niemand die de auto speciaal voor het stormchasen heeft uitgezocht. Zoals ik al eerder zei, is dat in Amerika wel anders.
Sean Casey is een Amerikaanse IMAX filmmaker en stormchaser. Hij is ook wel bekend van de reality serie “stormchasers” op Discovery Channel. Hij heeft twee auto’s gemaakt, speciaal voor het chasen van tornado’s, de TIV en de TIV2. TIV staat voor “Tornado Intercept Vehicle”, de voertuigen zijn gemaakt om een tornado in te rijden, en het van binnen uit te filmen. Het bouwen van de TIV begon in 2003, en kostte maar liefst meer dan $80,000 (omgerekend ongeveer €70.000). Het voertuig weegt 6,400kg volledig beladen. Het wordt aangedreven door een 7.3 Liter Ford Powerstroke Turbo Diesel motor, en doordat de fabriek hem begrenst heeft kan hij maximaal 160km/u rijden. Er zit een benzine tank ik van 230L waardoor het voertuig een bereik van 800km heeft. De auto heeft kogelwerende ramen, en er zitten staalplaten van 13mm tot 38mm op de auto om de tornado te weerstaan.

Natuurlijk hebben niet alle stormchasers in Amerika zo’n speciaal voertuig.

Zo zie je maar weer dat er grote verschillen kunnen zijn met de voertuigen waar stormchasers in rijden. Toch blijft het hier in Europa vaak bij een eigen privé auto.

Sipke Broekstra

Sipke Broekstra

Stormspotter

Laat een reactie achter