Feedback?
Christian Versloot
Christian Versloot
17 januari 2018 18:22

We schrijven er al een aantal dagen over: de storm die morgen misschien Nederland gaat treffen. Het leek er een aantal dagen op dat er storm, misschien zware storm, zou komen te staan – tot gisteren. Toen gingen de meeste weermodellen voor een windkracht 8, geen storm dus. Maar inmiddels is alles weer anders.

In deze analyse gaan we in op de laatste stand van zaken in de weerkaarten.

Code oranje KNMI

Het KNMI heeft vanmiddag al besloten om code oranje, een waarschuwing voor extreem weer, uit te geven:

En daar staat toch in redelijk duidelijke taal wat er verwacht wordt. Maar kunnen we dat staven aan de laatste weerkaarten?

De storm volgens de laatste weerkaarten

Op de laatste uitdraai van het Amerikaanse weermodel zien we nog steeds dat we morgenochtend te maken krijgen met een flink uitgediept lagedrukgebied:

Bron weerkaarten: wxcharts.eu

We weten inmiddels echter wel dat dit lagedrukgebied morgen voor de storm gaat zorgen – dus we gaan niet alle weerkaarten meer herhalen die de positie van het lagedrukgebied intekenen. Wat veel interessanter is, is het windveld dat wordt berekend door de modellen – en dan in het bijzonder ook de windstoten.

Eerst GFS, het Amerikaanse model:

Windkracht 9, storm, is hier reëel – met windstoten tot 120 kilometer per uur. Het zwaartepunt van de storm komt volgens de Amerikanen rond 10.00 uur Nederlandse tijd en ligt rond de westkust.

Dan het Europese model (weerkaarten via Kachelmannwetter):

Die gaat qua zwaartepunt goed mee met het Amerikaanse model, al is het hier twijfelachtig of het tot storm komt. We verwachten echter van wel. Windstoten gaan tot 125 kilometer per uur wat betreft uitschieters; 110-120 kilometer per uur is realistischer.

Dan nu de fijnmaziger modellen. HARMONIE gaat voor storm aan de westkust op grofweg dezelfde locatie als de andere modellen hierboven; windstoten tot 120-125 kilometer per uur:

HIRLAM gaat daarin mee en berekent ook storm langs de kust:

En ook ARPEGE en ICON gaan daarin mee:

Conclusie: er is behoorlijke consistentie in de modellen gekomen over de locatie van het zwaartepunt van de storm. Dat wordt waarschijnlijk het westen van het land. Windkracht 9 gaan we waarschijnlijk wel halen; het wordt echter twijfelachtig of de 10 er komt – maar dat valt niet uit te sluiten. Windstoten tussen de 110 en 125 kilometer per uur zijn realistisch. Die zien we ook veelal terug in de westelijke helft van het land.

Alleen qua timing lopen de modellen iets uiteen: het zwaartepunt wordt in ons land grofweg tussen 9.30 uur en 12.30 uur bereikt.

Sneeuw?

Herinner je je deze kaart nog uit ons bericht van gisteren? HIRLAM ging gisteren voor veel sneeuw bij het lagedrukgebied:

Hoe staan de kaarten er nu voor wat betreft de te verwachten sneeuwval? Hoe zuidelijker het lagedrukgebied uitkomt, hoe beter het is voor de sneeuwliefhebber – maar laten we kijken:

Er zit nog steeds een sneeuwsignaal in de kaarten. Het lijkt me dat HIRLAM met 7 centimeter ietwat overdrijft, maar ik kan het niet uitsluiten. De andere modellen gaan echter voor een dun laagje sneeuw in met name het noordoosten van het land.

Vanaf nu: nowcasten, volg het liveblog & onze tips

We gaan vanaf vanavond laat de nowcastingfase in. Het heeft dan weinig zin meer om naar de nieuwe berekeningen van de kaarten te kijken. We hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  • Waarschuwingen: volg de meest recente waarschuwingen van het KNMI, zodat je op de hoogte blijft van de laatste stand van zaken.
  • Volg het weer: we hebben speciaal voor de storm hard doorgewerkt aan onze actuele weerkaarten, die we nu online hebben staan. Volg de storm en bekijk de kaarten met daarop:
  • Volg onze liveblog:
    • Vanaf 6.45 uur starten we morgenvroeg een liveblog waarin Stephan van Loon de storm gaat volgen. Je kunt het liveblog dan vinden via de homepage.
  • Houd het veilig: kijk uit voor vallende takken & bomen – vooral als je in het westen van het land woont. Let goed op als je naar buiten gaat.
Christian Versloot

Christian Versloot

Christian is sinds 2004 met het weer bezig. Hij is in het bijzonder gefascineerd door onweer en rijdt in de zomermaanden met het team van Bliksemdetectie stad en land af om de mooiste buien te onderscheppen.