Maurice Hamming
5 februari 2018 20:17

Na al een aantal jaar het plan te hebben om het poollicht te gaan bekijken besloot ik in januari om samen met een vriend van mij om gewoon te gaan! Na kort overleg besloten we dat het Tromsø zou worden, in het noorden van Noorwegen. Vlucht geboekt, huisje gevonden en huurauto geboekt, kortom alles was geregeld!

Toch ging de heenreis iets minder voorspoedig dan gehoopt. De planning was om rond half 10 richting Noorwegen te vliegen, maar door de harde wind (dankzij de zware storm) schrapte de KLM alle vluchten tot het begin van de middag. Gelukkig konden we rond half 3 alsnog naar Oslo vliegen om daar over te stappen. Door het omboeken was deze overstap te kort, waardoor we op Oslo pas iets voor 22 uur door konden vliegen naar onze eindbestemming Tromsø. Als klap op de vuurpijl bleek bij aankomst in Tromsø dat mijn koffer niet mee was gekomen. En in die koffer zat mijn statief. Niet het beste begin van de trip dus.

Na een half uur rijden vanaf het vliegveld kwamen we aan in onze verblijfplaats voor de komende nachten. Een mooie houten cabin met uitzicht over het water met een veranda richting het noorden/noordwesten, helemaal perfect dus! Na kort rondgekeken te hebben besloten we buiten te kijken of we al wat zagen. Meteen de eerste nacht was het al raak! Na een drukke reisdag en al meteen poollicht gingen we snel op bed.

Met behulp van een paaltje naast de cabin deze foto kunnen schieten op de eerste avond.

De volgende ochtend bleek dat het uitzicht ook overdag niet verkeerd was. Tijdens een bakje koffie overlegden we wat er vandaag op de planning zou staan. Prioriteit nummer één was om het statief terug te krijgen, dus na het ontbijt zetten we koers richting de luchthaven om te horen of er nieuws was. Bij de balie deelde de vrouw mee dat mijn koffer was gelokaliseerd en dat deze op de eerstkomende vlucht zou zitten. Een paar uur later melde ik mij weer op de luchthaven en eindelijk dan toch eindelijk was daar mijn koffer!

De koffer met het belangrijkste: het statief

Het begon inmiddels donker te worden. Na snel een hapje gegeten te hebben werd de tactiek bepaald. Regelmatig gingen we om en om naar buiten om te kijken of er al poollicht was. Na aan het begin van de avond al een paar keer wat gezien te hebben was het op een gegeven moment RAAK! Ik ging naar buiten om te kijken of mijn camera al klaar was met de timelapse en opeens begint de lucht steeds groener te kleuren. Snel weer naar binnen om mijn reisgenoot te roepen en snel warme kleding aan te trekken. Net op tijd waren we weer buiten waar het spektakel begon! Een lichtshow van niet langer dan vijf minuten. Het was overal om ons heen en in allerlei verschillende kleuren en vormen. Onderstaande video geeft een klein beetje een idee hoe dit er uit zag.

In de dagen er na hebben we meerdere malen het poollicht kunnen zien. Iedere keer was het weer anders. Qua vorm, qua kleur en qua bewegingen. Op de zondagavond toen ik foto’s aan het maken was van de cabin met daarachter het poollicht ging het volledig onverwacht weer helemaal los! Dit keer iets korter, maar ook nu was het volop genieten! Maandag was alweer de laatste dag voor ons in het prachtige Tromsø. Ik maakte van de gelegenheid gebruik nog een videotutorial te maken over hoe je een foto kan maken van het poollicht.

Al met al was de trip naar Noorwegen echt een geweldige ervaring. Iedere avond hadden we poollicht en ook met daglicht zag het land er prachtig uit! Eenmaal terug in Nederland ben ik druk bezig geweest om alle foto’s te bewerken en de timelapses om te zetten naar video. Hieronder staat de compilatie die ik maakte van alle timelapses die ik daar geschoten heb.

Maurice Hamming

Maurice is al jaren actief als chaser. Aangestoken door Melle begon het met alleen foto’s. Nu meer dan 10 jaar verder is hij ook een van onze vaste vloggers. Daarnaast geeft hij les in Groningen en heeft hij een eigen bedrijf.