Wat doe je op de dagen dat de atmosfeer wat rustiger is en er geen grote onweerskansen zijn in Zuidelijk Nederland. Je kan gaan Netflix-en of je vrouw helpen met die verschrikkelijke was die nog opgehangen moet worden, of je gaat je stormchase gear checken en klaar maken voor het eerstvolgende chase-moment.
Maar wat heb je nu precies allemaal nodig om een goede chase uit te voeren?
Voor mij is het inmiddels al wat jaartjes geleden dat ik mijn laatste stormchase heb mogen beleven, maar je weet wat ze zeggen. Het blijft altijd door je aderen stromen, bij mij is dat ook het geval. Na jaren van afwezigheid heb ik dit jaar besloten om mijn grote hobby nieuw leven in te blazen. Tijd dus om al mijn reeds verzamelde weermaterialen van de zolder te halen en eens af te stoffen. Het is namelijk belangrijk om eerst een overzicht te maken van wat je nu allemaal al in huis hebt en dit op een later moment aan te vullen met de nog nieuw aan te schaffen spullen.
Stormchasen is een dure hobby en als je het goed en niet het minst belangrijke, ook veilig wilt uitvoeren is een gedegen voorbereiding essentieel.
Allereerst is het handig om over een auto te beschikken als je wilt gaan stormchasen, op de fiets is ook een mogelijkheid maar je bent wel ontzettend kwetsbaar en met een auto heb je toch bescherming mocht je in een vette onweersbui terecht komen.
O ja, je blijft ook lekker droog (als er een dak op je auto zit).
Zelf beschik ik over een Renault Clio station (bouwjaar: 2007) met een geïntegreerde dakopbouw (lucky me). Voordat ik mij in al het chasegeweld stort zorg ik dat de auto “het chasevehicle” in goede staat verkeert. Motorisch in orde, verlichting die goed werkt en niet het minst belangrijke een goed bandenprofiel. Dit laatste is erg belangrijk omdat je bij een goede onweersbui of storm geregeld een regenzone te verduren krijgt waarbij extreme regenval geen uitzondering is.
Mijn Clio heeft als één van de mooie extra’s een panoramisch schuifdak, handig om de lucht goed in de gaten te houden en de nodige plaatjes te schieten vanuit de auto.
Ik zorg dat ik altijd een goed navigatiesysteem in de auto heb liggen om veilig van A naar B te komen. Vertrouwen op techniek is iets wat ik niet snel doe. Vanuit eigen ervaring weet ik dan ook dat buiten het gebruik van een navigatiesysteem het handig is om de ouderwetse papieren routekaarten in de auto te hebben. Mocht je navigatie uitvallen heb je iets om op terug te vallen. Daarbuiten is het tijdens een chase verrekte handig om je route even uit te stippelen via een routekaart. Neem wel een gedetailleerde routekaart, hier staan namelijk ook de piepkleine weggetjes op die je soms op de mooiste locaties brengen waar je spectaculair beeldmateriaal kan schieten.
Stormchasen is natuurlijk iets wat je kan gaan doen om zelf te genieten van de mooie taferelen die moeder natuur te bieden heeft, alleen is het nog leuker om daar wat van vast te leggen en dit te delen via de vele manieren die de digitale snelweg momenteel te bieden heeft. Om al dit moois vast te leggen heb je wel spullen nodig die ook nog eens kwaliteit bieden. Zelf ben ik voorstander van een dashboardcamera in de auto. Met 1 druk op de knop filmt het apparaat alles wat je tegenkomt onderweg. Het mooiste resultaat op het gebied van dashboardcams krijg je als je een Go Pro gebruikt. Deze kost wel wat knaken en zelf heb ik momenteel een Intempo action cam in gebruik. Deze goede middenmoter zorgt ook voor een redelijk resultaat aan beelden (zowel foto als film mogelijk). Maar met alleen een actioncam of dashboardcam ben je er niet.
Helaas beschik ik momenteel zelf niet over een goede foto/filmcamera.
Het oude beestje wat ik zo’n 10 á 12 jaar geleden gebruikte tijdens het chasen is inmiddels “over de huizen”. Ik ben dus nog druk zoekende naar een nieuwe camera.
Waar mijn nieuwe camera minimaal over moet beschikken is een Full HD resolutie, megapixels van 2.5 en het beestje moet water en stofdicht zijn. Handig als je in het veld staat te werken!
Als stormchasers is het belangrijkste en je hoofddoel natuurlijk om mooie spectaculaire beelden te maken die je later kan delen of zelfs verkopen (ja in de VS verdienen ze er een leuk zakcentje mee). Om goed te kunnen chasen is het handig om wat meetapparatuur bij je te hebben. Zelf beschik ik over een LD-1000 Strikealert “de onweerpieper” in de volksmond.
Buiten de signalerende functie van naderend onweer in je omgeving geeft het apparaatje duidelijkheid over hoe ver onweer van je verwijderd is.
Omdat ik de gelukkige eigenaar ben van een auto met geïntegreerde dakopbouw heb ik de mogelijkheid om wat meetapparatuur aan te brengen op mijn Clio als ik ga chasen.
Ik ben momenteel druk bouwende om een opbouw te realiseren waarvan ik meetapparatuur voor aanvang van de chase simpel kan bevestigen en na de chase dit weer even simpel kan afbouwen. Mijn auto staat namelijk gewoon langs de openbare weg en met de huidige maatschappij is het een redelijk groot risico om al deze dure spulletjes op je dak te laten staan.
Wat ik zoal bevestigingsklaar aan het maken ben?
De LD-250 Boltek bliksemdetectie, die ik een een PVC regenpijp horizontaal bevestig om het dak voor het beste scanresultaat. Verder heb ik een leuk weerstation de TE831X welke geheel draadloos data doorstuurt naar het ontvangend apparaat (welke in de auto bevestigd wordt).
Het weerstation bestaat verder uit:
Alles, behalve de regen-sensor, wordt op het dak van de auto bevestigd en wordt op locatie gebruikt om metingen te doen van de lokale weersituatie op punt X (waar je op dat moment bent). Deze data is leuk om te gebruiken voor je chasereport maar kan zeker van meerwaarde zijn als je onderzoek wilt doen naar extreme weersituaties.
Alle genoemde apparatuur sluit ik aan op een laptop die in mijn auto komt.
Op deze laptop sla ik alle weergegevens op en kan ik tussentijds middels een externe SD portal mijn foto- en filmmateriaal veilig stellen van mijn camera’s zodat je voldoende geheugen hebt om nog meer beeldmateriaal te maken. Zeker handig als je langdurig onderweg bent.
Mocht je met een groep gaan chasen is het handig om te zorgen voor goede communicatiemiddelen. Tegenwoordig beschikt iedereen over een smartphone met 4G internet en WhatsApp. Via deze manier kan je op een goede manier contact houden met elkaar. Mocht je als groep chasen in een kleiner gebied dan kan je er voor kiezen om portofoons of het MC bakkie te gebruiken. Dit werkt goed maar heeft wel een beperkt bereik en geregeld storingen (ruis). Overigens is de smartphone tegenwoordig ook goed te gebruiken voor het raadplegen van actuele weerinfo via internet.
Tegenwoordig is het helemaal trending om “live” te gaan en dan verslag te doen van je chase. Om “live” te kunnen gaan heb je minimaal een smartphone nodig met goede beeldresolutie en internetverbinding (4G). Een goede vervanger voor de smartphone in deze is een Ipad / Tablet. Deze moet natuurlijk wel de 4G internetverbinding hebben.
Zoals ik al eerder aan gaf is veiligheid erg belangrijk, zeker tijdens het stormchasen.
Je komt in extreme weersituaties terecht en je wordt diverse gevaren van moeder natuur blootgesteld. Wij als stormchasers zoeken dit gevaar zelf op maar mensen die onbedoeld / ongewild in een extreme weersituatie terecht komen en niet weten hoe zij zich moeten beschermen tegen natuurgeweld kunnen gewond raken. Natuurlijk kunnen de meest ervaren stormchasers gewond raken (voorbeelden genoeg uit voornamelijk de VS).
Daarom is het handig om als stormchaser een EHBO cursus te volgen zodat je medechasers of omstanders eerste hulp kunt verlenen als zij gewond raken ten gevolge van extreem weer. Ik heb zelf ook altijd een EHBO kit in de auto liggen, je weet maar nooit!
Verder heb ik momenteel nog in de bestelling staan wat LED signalering voor in mijn auto.
Als stormchaser komt het geregeld voor dat je langs de provinciale weg of in de polder stil staat om beeldmateriaal te maken of metingen te doen. Natuurlijk zoeken wij de meest veilige plaatsen op om stil te staan maar soms ontkom je er niet aan door omstandigheden dat je op minder veilige plaatsen stil komt te staan. Bijvoorbeeld door een auto ongeluk wat voor je is gebeurd door extreem weer (aquaplaning) of een boom over de weg en zo kan ik nog wel een aantal situaties verzinnen. De LED signalering wordt ingebouwd aan de achterzijde van de Clio (hoofdsteunen) zodat bij een open kofferbak de signalering nog steeds functioneel is. De signalering mag alleen oranje gekleurd zijn, dit in verband met de wetgeving. Zorg ook dat je zichtbaarheidsvesten (minimaal 2) in de auto aanwezig hebt en gebruik deze als je op een onveilige plek staat.
Houdt er altijd rekening mee dat wij als stormchasers in situaties komen waarbij de zichtbaarheid drastisch kan teruglopen als gevolg van extreem weer. Het is dan geen overbodige luxe om bovengenoemde materialen bij je te hebben in de auto.
Zo zie je maar weer dat bij stormchasen heel wat komt kijken en je de nodige tijd kwijt bent aan voorbereiding. Ik ben de komende weken nog wel even druk bezig en hoop deze zomer veel op pad te mogen gaan. Keep you posted.
Stormchaser & redacteur